BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

SMKSULTANAHBAHIYAH

SMKSULTANAHBAHIYAH

Tuesday 4 October 2011

sukan olimpik di Athens 2004


Buat julung kalinya, Bandar Athens telah dipilih sebagai tuan rumah bagi Sukan Olimpik 2004. Sukan Olimpik merupakan salah satu acara sukan yang terbesar di dunia. Bilangan atlet yang menyertai pertandingan pada kali ini dianggap terbesar daripada yang pernah diadakan sebelum ini, iaitu sebanyak 10500 atlet yang mengambil bahagian. Di temasya ini juga bakal dijalankan sebanyak 28 acara sukan yang melibatkan 301 disiplin.
Sebanyak 35 gelanggang telah disediakan untuk melancarkan lagi aturcara yang telah dirancang. Untuk melicinkan lagi perjalanan acara di hari yang bersejarah tersebut, seramai 45 000 orang sukarelawan akan mengambil bahagian. Mereka akan membantu pengurus pasukan bagi memastikan acara yang dirancang berjalan mengikut jadual yang ditetapkan.
Pihak tuan rumah berusaha memastikan atlet dan para pegawai yang datang mendapat makanan yang mencukupi. Untuk itu, dalam sehari, 400 000 makanan telah disediakan oleh tuan rumah. Makanan yang disediakan akan dipastikan bersih, berkhasiat dan sesuai untuk semua peserta.
Seramai 5500 pegawai hadir mengiringi atlet masing-masing, dimana mereka terdiri daripada 202 negara Jawatankuasa Olimpik. Para pegawai ini berperanan memastikan para atlet mereka mengambil bahagian dalam acara sukan mengikut disiplin yang ditetapkan, disamping memastikan kelancaran aturcara yang telah dirancang.
Penggunaan dadah oleh atlet dalam penglibatannya dalam sesuatu acara merupakan kemungkinan yang tidak dapat disangkal lagi. Bagi tujuan membendung masalah ini daripada berleluasa, pihak penganjur akan menjalankan 3000 ujian dadah. Tujuannya adalah supaya hanya atlet yang mempunyai kemampuan yang sebenar sahaja yang akan menerima hadiah hasil usahanya sendiri dan bukan daripada bantuan dadah semata-mata.
Sebagai kesimpulan, Sukan Olimpik merupakan acara sukan yang penting dalam usaha memupuk silaturahim penduduk dunia yang berlainan warna kulit, anutan, bahasa dan budaya. Hanya mereka yang benar-benar layak sahaja mampu memperoleh kemenangan yang mampu mengharumkan nama atlet sekaligus menjulang Negara di persada antarabangsa.

ThankYou