BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

SMKSULTANAHBAHIYAH

SMKSULTANAHBAHIYAH

Tuesday 4 October 2011

punca kelunturan nasionalisme di kalangan rakyat dan langkah-langkah untuk mempertahankan nilai kemerdekaan


Dengan hanya berbaki dua hari sahaja lagi sebelum rakyat Malaysia menyambut Hari kebangsaan pada 31 Ogos ini, semangat kemerdekaan ini tidak begitu kelihatan atau dapat dirasai sehingga kini. Kedatangan kemerdekaan ke-52 negara seolah-olah dibiarkan berlalu sepi tanpa ada usaha untuk meraikannya. Melihat kepada situasi semasa, kurangnya kemeriahan sambutan Hari kebangsaan kali ini adalah disebabkan tumpuan berlebihan orang ramai terhadap isu-isu yang sedang hangat berlaku ketika ini terutamanya ketidaktentuan terhadap turun naiknya harga minyak.
Keadaan ini diburukkan lagi dengan kurangnya usaha sektor awam dan sektor swasta untuk menganjurkan program mega atau menymbangkan khidmat sosial kepada masyarakat dalam menyemaikan semangat patriotik. Barangkali situasi ini ada kaitannya dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu. Sebagai langkah berjimat cermat, mereka terpaksa mengeluarkan acara sambutan Hari Kebangsaan daripada belanjawan tahunan.
Dalam pada itu, pihak media cetak dan elektronik juga seolah-olah tidak memainkan peranan kolektif bagi membangkitkan semangat patriotik dalam kalangan orang ramai. Pihak media massa seharusnya lebih mendekatkan orang ramai kepada keperitan perjuangan tokoh nasionalis terdahulu dalam mencapai kemerdekaan supaya dapat dihadapi dengan lebih berkesan.
Hal ini demikian kerana mengenang erti sebenar kemerdekaan membolehkan setiap daripada kita merenung diri sebagai seorang ahli dalam keluarga yang besar melangkaui batas agama, etnik, bangsa, atau gender. Di samping itu, elemen perjuangan kemerdekaan itu akan mengukuhkan pegangan rakyat terhadap nilai toleransi, sikap saling memahami dan menghormati, serta mempertahankannya agar dapat dinikmati oleh generasi akan datang.
Melihat sambutan secara fizikal seperti mengibarkan bendera hanyalah satu simbol semata-mata. Pensyarah Sekolah Sains Sosial,  Universiti Malaysia Sabah (UMS), Dr. Mohd Noor Yazid menekankan, kesedaran dan semangat asal kemerdekaan dalam diri setiap rakyat Malaysia itu seharusnya menjadi keutamaan. Apatah lagi, erti kemerdekaan dalam kalagan generasi muda tidak sama dengan asas perjuangan menuntut kemerdekaan yang dirintis oleh para pejuang tanah air.
Perjuangan kemerdekaan adalah perjuangan yang sangat besar dalam membentuk sebuah negara yang berasaskan prinsip Melayu sebagai bangsa dominan dengan kerjasama kaum-kaum lain. Dalam erti kata yang lain, perjuangan kemerdekaan itu menuju kepada konsep satu negara, satu bangsa serta berteraskan kepada satu rumpun budaya.
Malangnya, apa yang berlaku ketika ini memberikan gambaran yang sebaliknya apabila konsep negara bangsa itu tidak lagi menjadi pegangan apabila keistimewaan Melayu sebagai identiti kebangsaan semakin lantang dicabar. Selain itu, mereka melihat Hari kemerdekaan itu tidak lebih daripada sambutan perayaan dalam bentuk fizikal semata-mata, sedangkan roh sebenar pembebasan sebuah negara daripada penjajahan tidak lagi wujud dalam diri mereka.
Menilai luntur nya semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat, keadaan ini berlaku apabila wujudnya pertembungan antara cendekiawan dengan pejuang nasionalisme baru yang semakin melencong daripada prinsip kemerdekaan terdahulu dan meletakkan perjuangan kebangsaan ini di tempat yang tidak sepatutnya.
Dalam gerakan yang boleh disifatkan sebagai satu bentuk penjajahan baru, setiap rakyat negara ini perlu menolak sekeras-kerasnya rancangan pihak yang tidak bertanggungjawab yang mencemburui kemajuan negara kiata selepas bebas daripada cengkaman penjajah. Justeru, dalam apa-apa jua tindakan, setiap rakyat perlu meletakkan kepentingan negara di atas segala kepentingan lain agar kita tidak kecundang lagi buat kali yang kedua.

ThankYou